Katolicki papież Pius XI w
encyklice „Mortalium animos” napisał:
„Dusz ludzkich może nigdy jeszcze
nie przenikało tak silne pragnienie wzmocnienia i spożytkowania ku dobru
wspólnemu społeczeństwa ludzkiego tych węzłów braterstwa, które nas z powodu
jednego i tego samego pochodzenia i tej samej natury jak najściślej łączą, jak
to, które zauważyć możemy właśnie w naszych czasach. Ponieważ narody nie mogą
jeszcze w całej pełni cieszyć się dobrodziejstwami pokoju, ponieważ,
przeciwnie, tu i tam odżywają dawne i powstają nowe waśnie, powodujące
powstania i wojny domowe, ponieważ nadto nie udaje się rozwiązać całego szeregu
spraw spornych, dotyczących spokoju i dobrobytu narodów, o ile ci, w których
ręku spoczywa kierownictwo i ster państw, nie poświęcą się zgodnie temu
zadaniu, łacno zrozumieć – tym bardziej, skoro nie ma różnicy zdań co do
jedności rodzaju ludzkiego – dlaczego tak wiele ludzi pragnie, by w imię tego
braterstwa, które obejmuje wszystkich, rozmaite narody coraz to ściślej się
zespoliły.
Coś całkiem
podobnego pragną pewne koła wytworzyć w zakresie porządku, ustanowionego przez
Chrystusa Pana Nowym Testamentem.
Wychodząc z założenia, dla nich nie ulegającego wątpliwości, że bardzo rzadko tylko znajdzie się człowiek, któryby nie miał w sobie uczucia religijnego, widocznie żywią nadzieję, że mimo wszystkie różnice zapatrywań religijnych nie trudno będzie, by ludzie przez wyznawanie niektórych zasad wiary, jako pewnego rodzaju wspólnej podstawy życia religijnego, w braterstwie się zjednali. W tym celu urządzają zjazdy, zebrania i odczyty z nieprzeciętnym udziałem słuchaczy i zapraszają na nie dla omówienia tej sprawy wszystkich, bez różnicy, pogan wszystkich odcieni, jak i chrześcijan, ba, nawet tych, którzy – niestety – odpadli od Chrystusa, lub też uporczywie przeciwstawiają się Jego Boskiej naturze i posłannictwu. Katolicy nie mogą żadnym paktowaniem pochwalić takich usiłowań, ponieważ one zasadzają się na błędnym zapatrywaniu, że wszystkie religie są mniej lub więcej dobre i chwalebne, o ile, że one w równy sposób, chociaż w różnej formie, ujawniają i wyrażają nasz przyrodzony zmysł, który nas pociąga do Boga i do wiernego uznania Jego panowania. Wyznawcy tej idei nie tylko są w błędzie i łudzą się, lecz odstępują również od prawdziwej wiary, wypaczając jej pojęcie i krok po kroku popadają w naturalizm i ateizm. Z tego jasno wynika, że od religii, przez Boga nam objawionej, odstępuje zupełnie ten, ktokolwiek podobne idee i usiłowania popiera.
Wychodząc z założenia, dla nich nie ulegającego wątpliwości, że bardzo rzadko tylko znajdzie się człowiek, któryby nie miał w sobie uczucia religijnego, widocznie żywią nadzieję, że mimo wszystkie różnice zapatrywań religijnych nie trudno będzie, by ludzie przez wyznawanie niektórych zasad wiary, jako pewnego rodzaju wspólnej podstawy życia religijnego, w braterstwie się zjednali. W tym celu urządzają zjazdy, zebrania i odczyty z nieprzeciętnym udziałem słuchaczy i zapraszają na nie dla omówienia tej sprawy wszystkich, bez różnicy, pogan wszystkich odcieni, jak i chrześcijan, ba, nawet tych, którzy – niestety – odpadli od Chrystusa, lub też uporczywie przeciwstawiają się Jego Boskiej naturze i posłannictwu. Katolicy nie mogą żadnym paktowaniem pochwalić takich usiłowań, ponieważ one zasadzają się na błędnym zapatrywaniu, że wszystkie religie są mniej lub więcej dobre i chwalebne, o ile, że one w równy sposób, chociaż w różnej formie, ujawniają i wyrażają nasz przyrodzony zmysł, który nas pociąga do Boga i do wiernego uznania Jego panowania. Wyznawcy tej idei nie tylko są w błędzie i łudzą się, lecz odstępują również od prawdziwej wiary, wypaczając jej pojęcie i krok po kroku popadają w naturalizm i ateizm. Z tego jasno wynika, że od religii, przez Boga nam objawionej, odstępuje zupełnie ten, ktokolwiek podobne idee i usiłowania popiera.
Niektórzy tym łatwiej dają się uwieść złudnym pozorom słuszności, gdy
chodzi o popieranie jedności wszystkich chrześcijan.
Poczynania te
ożywione są takim zapałem, że zyskują niejednokrotnie licznych zwolenników i
pod swym sztandarem zgrupowały nawet potężny zastęp katolików, których zwabiła
nadzieja unii, pojednania chrześcijaństwa, co przecież zgodne jest z życzeniem
Świętej Matki, Kościoła, który wszak niczego bardziej nie pragnie, jak tego, by
odwołać swe zbłąkane dzieci i sprowadzić je z powrotem do swego grona. W tych
nęcących i zwodniczych słowach tkwi jednak złowrogi błąd, który głęboko
rozsadza fundamenty wiary katolickiej.( )
W tym miejscu
należy objaśnić i usunąć błędne zapatrywania, na których wspiera się cała
podstawa tych spraw i te różnorodne wspólne dążenia niekatolików ku
zjednoczeniu chrześcijańskich Kościołów, o czym była mowa. Inicjatorzy tej idei
prawie wciąż przytaczają słowa Chrystusa: (Aby wszyscy byli jedno... Jedna
niech będzie owczarnia i jeden pasterz)" J XVII, 21; X, 16. , ale w ten
sposób, jakby te słowa wyrażały życzenie i prośbę, które mają się dopiero
spełnić. Są bowiem zdania, że jedność wiary i kierownictwa – co jest znamieniem
prawdziwego i jednego Kościoła Chrystusa – nigdy poprzednio nie istniała i
dzisiaj także nie istnieje. Może to według ich zdania być wprawdzie życzeniem,
które może też kiedyś wspólną wolą wiernych się urzeczywistni, lecz tymczasem –
tak sądzą – jest to tylko pięknym marzeniem.
Mówią też, że Kościół sam
przez się, już ze względu na swą naturę, rozpada się na części, tj. składa się
z wielu odrębnych Kościołów, czy też odrębnych wspólnot, które wprawdzie w
kilku zasadniczych punktach nauki są zgodne, ale w innych punktach się różnią.
Istnieją one według ich zdania na równych prawach. Kościół – tak sądzą – co
najwyżej tylko w okresie od czasów apostolskich aż do soborów powszechnych był
jeden jedyny i zgodny. Mówią, że należy więc dawne sprawy sporne i różnice
zdań, które po dziś dzień są kością niezgody wśród rodzin chrześcijańskich,
pozostawić na boku, z innych zaś nauk ulepić i przedłożyć wspólną regułę wiary,
której wyznawanie zbratałoby wszystkich i przez co wszyscy czuliby się braćmi.
Rozmaite zaś Kościoły i wspólnoty po połączeniu się w ogólny związek miałyby
możność przeciwstawić się poważnie i skutecznie naporowi niewiary. Oto,
Czcigodni Bracia, ich wspólne zapatrywania. Są zresztą i tacy, którzy
oczywiście przyznają, że protestantyzm zbyt nieopatrznie odrzucił niektóre
istotne artykuły wiary i niektóre na wskroś możliwe do przyjęcia i cenne
obrządki zewnętrznego kultu, przy których natomiast Kościół katolicki jeszcze
trwa. Dodają jednak zaraz, że i ten Kościół działając nieprawnie, skaził
pierwotną wiarę chrześcijańską, dołączył bowiem niektóre artykuły, których
Ewangelia nie zna, a które jej nawet wręcz się sprzeciwiają. Do nich zaliczają
nasamprzód naukę o Prymacie, jurysdykcji przyznanej Piotrowi i Jego następcom
na Stolicy Rzymskiej. Niektórzy z nich, chociaż nieliczni, chcą wprawdzie
przyznać Biskupowi Rzymskiemu albo pierwszeństwo honorowe, albo jurysdykcję,
albo też w ogóle jakąś władzę, którą jednak wyprowadzają nie z prawa Boskiego,
lecz niejako z woli wiernych. Inni znowu zgodziliby się nawet, by Papież
przewodniczył ich, co prawda nieco niesamowitym, zjazdom. Jeżeli zresztą
spotykać można wielu niekatolików, którzy w pięknych słowach głoszą braterską wspólność
w Chrystusie, to przecież nie ma ani jednego, któremu przez myśl by przeszło
poddać się posłusznie w nauce i kierownictwie Namiestnikowi Jezusa Chrystusa. W
międzyczasie oświadczają, że chcą wprawdzie rokować z Kościołem Rzymskim, lecz
z zastrzeżeniem równości wzajemnych praw, tzn. jako równouprawnieni. Gdyby
jednak mogli rokować, to bez wątpienia w rokowaniach dążyliby do takiej umowy,
która umożliwiłaby im trwanie przy tych zapatrywaniach, z powodu których
błąkają się jeszcze ciągle poza jedyną owczarnią Chrystusa.
W tych warunkach oczywiście ani Stolica Apostolska nie może
uczestniczyć w ich zjazdach, ani też nie wolno wiernym zabierać głosu lub
wspomagać podobne poczynania. Gdyby to uczynili, przywiązaliby wagę do
fałszywej religii chrześcijańskiej, różniącej się całkowicie od jedynego
Kościoła Chrystusowego. Czyż możemy pozwolić na to – a byłoby to rzeczą
niesłuszną i niesprawiedliwą, – by prawda, a mianowicie prawda przez Boga
objawiona, stała się przedmiotem układów? Chodzi tu o ochronę objawionej
prawdy. Jezus Chrystus wysłał swych Apostołów na cały świat, by wszystkim
narodom głosili radosną wieść, i chciał, by ich uprzednio dla uniknięcia
wszelkiego błędu Duch Święty wtajemniczył w całą prawdę (15). Czy nauka
Apostołów zupełnie zaginęła, lub też kiedykolwiek została przyćmiona w
Kościele, którym rządzi i którego chroni sam Bóg? Jeśli jednak nasz Zbawiciel
wyraźnie ustanowił, by Jego Ewangelia głoszona była nie tylko za czasów
Apostolskich, ale i w przyszłych czasach, czyżby treść wiary mogła z biegiem
stuleci ukształtować się tak mglisto i niepewnie, że dzisiaj ścierpieć by
trzeba było nawet sprzeczne z sobą zapatrywania? Gdyby tak się rzecz miała, to
trzeba by również powiedzieć, że zstąpienie Ducha Świętego na Apostołów i
ciągłe przebywanie tegoż Ducha Świętego w Kościele, ba – nawet, że nauka samego
Jezusa Chrystusa od wielu stuleci zatraciła zupełnie swą skuteczność i swą
wartość. Takie twierdzenie byłoby bluźnierstwem.
Zdawać by się mogło, że wszechchrześcijanie
(panchristiani), dążąc ku połączeniu wszystkich Kościołów, zmierzają ku
wzniosłemu celowi, jakim jest pomnożenie miłości wśród wszystkich chrześcijan. Jakżeż jednak byłoby rzeczą możliwą, by po
zniszczeniu wiary zakwitła miłość? Wszyscy przecież wiemy, że właśnie Jan
Apostoł miłości, który zdaje się, że w swej Ewangelii odsłonił tajemnicę
Najświętszego Serca Jezusowego, a który uczniom swym zwykł był wpajać nowe
przykazanie: "Miłujcie się nawzajem", że właśnie on ostro zabronił
utrzymywać stosunki z tymi, którzy by nie wyznawali wiary Chrystusa w całości i
bez uszczerbku: (Jeśli do was przyjdzie ktoś i nie wniesie z sobą tej nauki,
nie przypuście go do domu i nie powiedzcie bądź pozdrowiony)" . Ponieważ więc miłość wspiera się na
fundamencie nietkniętej i prawdziwej wiary, przeto więc uczniowie Chrystusa
muszą być przede wszystkim spojeni węzłami jedności wiary. Jakżeż można sobie
wyobrazić chrześcijański "związek", w którym członkowie, nawet
wówczas, gdy chodzi o wiarę, mogliby zachować własne zdanie, choćby ono
sprzeciwiało się zdaniu innych? Jakżeż ci, którzy są przeciwnego zdania,
mogliby należeć do jednego i tego samego związku wiernych? Jakżeż np. należeć
by mogli do niego ci, którzy temu przeczą? Albo ci, którzy hierarchię
kościelną: biskupów, księży i ich pomocników uważają jako przez Boga
ustanowioną i ci, którzy twierdzą, że wprowadzono ją stopniowo, odpowiednio do
potrzeb czasu i miejsca? Jakżeż ci, którzy w Najświętszym Sakramencie Ołtarza z
powodu cudownego przeistoczenia chleba i wina w tzw. transsubstancję, czczą
Chrystusa jako prawdziwie obecnego, i ci, według zdania których Chrystus obecny
jest tylko przez wiarę, lub też przez znak i siłę Sakramentu? Jakżeż ci, którzy
w Eucharystii uznają istotę Ofiary i Sakramentu i ci, którzy Ją za nic innego
nie uważają, jak tylko za wspomnienie Ostatniej Wieczerzy, lub też uroczystość
ku tej pamięci? Jakżeż ci, którzy za rzecz słuszną i zbawienną uważają kornie
zwracać się do Świętych, panujących z Chrystusem, zwłaszcza do Bogarodzicy Maryi,
oraz czczą ich obrazy i ci, którzy przeczą, by kult ten był dozwolony, jakoby
ubliżał on czci Jezusa Chrystusa "jedynego pośrednika między Bogiem a
ludźmi"? (19). Nie wiemy, jaka droga wiedzie z takiej różnorodności zdań
do jedności Kościoła, ponieważ Kościół może przecież wywodzić się tylko z
jednej nauki chrześcijańskiej wiary. Wiemy jednak jak tam łatwo dochodzić można
do zaniedbania religii, lub do indyferentyzmu, lub też do modernizmu, którego
ubolewania godne ofiary nie uważają prawdy dogmatycznej za absolutną, lecz za
relatywną, tzn. za zmienną według rozmaitych miejscowych i czasowych potrzeb,
jakoby ona nie stanowiła treści niezmiennego objawienia, lecz przystosowywała
się do życia ludzkiego. Co się zaś tyczy artykułów wiary, to bezwarunkowo niedozwolona
jest różnica, którą chciano zaprowadzić między tzw. zasadniczymi, a
niezasadniczymi punktami wiary, jak gdyby pierwsze z nich musiałyby być uznane
przez wszystkich, natomiast te drugie mogłyby pozostać do swobodnego uznania
wiernych. Nadnaturalna cnota wiary ma swą przyczynę formalną w autorytecie
objawiającego Boga i nie dopuszcza podobnej różnicy. Dlatego wszyscy prawdziwi
chrześcijanie równie wierzą w tajemnicę Przenajświętszej Trójcy, jak i w
Niepokalane Poczęcie Bogarodzicy, i z równą wiarą odnoszą się do Wcielenia
Chrystusa, jak do nieomylności Papieża Rzymskiego, tak jak ją Sobór Watykański
określił. Czyż wiara ich w te przytoczone artykuły wiary ma być mniej silną i
pewną dlatego, że Kościół jeden z tych artykułów w tym, inny zaś w owym, może niedawnym
czasie uroczystym dekretem ostatecznie określił? Czyż Bóg ich wszystkich nie
objawił? Chociaż urząd nauczycielski Kościoła, – który według planu Boga
ustanowiony został na ziemi w tym celu, by prawdy objawione utrzymane były po
wsze czasy nieskażone i łatwo, a pewnie przedostawały się do wiadomości ludzi,
– wykonywany jest dzień w dzień przez Papieża i przez pozostających z Nim w
styczności biskupów, to jednak zadaniem tego urzędu jest celowo przystępować w
uroczystej formie i w uroczystym dekrecie do określenia pewnych artykułów,
jeśli wyniknie konieczność skuteczniejszego przeciwstawienia się błędom i
atakom innowierców, lub też gdy chodzi o to, by w jaśniejszy i głębiej ujęty
sposób wpoić wiernym pewne punkty nauki świętej. To nadzwyczajne wykonywanie
urzędu nauczycielskiego nie oznacza jednak, by wprowadzano jakąś nowość. Przez
to nie wprowadza się też niczego nowego do tej ilości prawd, które zawarte są,
domniemanie przynajmniej, w skarbie Objawienia, przekazanym Kościołowi przez
Boga. Przez to wyjaśnia się tylko prawdy, które dotąd mogły w oczach wielu
uchodzić za mgliste, lub też stwierdza się prawdy wiary, którym uprzednio ten,
czy ów przeczył. ( )
Jasną rzeczą więc jest,
Czcigodni Bracia, dlaczego Stolica
Apostolska swym wiernym nigdy nie pozwalała, by brali udział w zjazdach
niekatolickich. Pracy nad jednością chrześcijan nie wolno popierać inaczej, jak
tylko działaniem w tym duchu, by odszczepieńcy powrócili na łono jedynego,
prawdziwego Kościoła Chrystusowego, od którego kiedyś, niestety, odpadli.
Powtarzamy, by powrócili do jednego Kościoła Chrystusa, który jest dla
wszystkich widoczny i po wsze czasy, z woli Swego Założyciela, pozostanie
takim, jakim go On dla zbawienia wszystkich ludzi ustanowił.”
Tak więc, do niszczenia Wiary i rozszerzania się ateizmu
przyczyniają się posoborowi hierarchowie różnych stopni. Wynika to z
nieposłuszeństwa wobec nieomylnego Magisterium Kościoła, a ponieważ ojcem
kłamstwa i nieposłuszeństwa jest diabeł, więc oczywiste jest, że diabeł kieruje
posoborowym „Kościołem”.
Dlatego Pismo mówi: "Cała ziemia w podziwie spoglądała na
bestię" (Apok. 13, 3)
Również sam Pan Jezus
zapytał, czy jeszcze znajdzie wiarę na ziemi jak przyjdzie. Łk 18:8. W
posoborowym „Kościele” oczywiście nie znajdzie wiary.
Ponieważ nie ma już jedynego,
prawdziwego Kościoła Chrystusowego, więc sytuacja jest bez wyjścia, a
nawrócenie polega na powrocie do Kościoła przedsoborowego, poza którym nie ma
zbawienia.
Reprezentantem
Kościoła Katolickiego jest Bractwo Kapłańskie św. Piusa X, przeciw któremu
walczy diabeł:
"I
zawrzał smok gniewem na niewiastę, i odszedł, aby podjąć walkę z resztą jej
potomstwa, które strzeże przykazań Bożych i trwa przy świadectwie o
Jezusie." Ap 12: 17
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.